6 de mayo de 2007

Observació com a base de l'aprenentatge de les ciències


Dins de la docència de les ciències l'observació té un paper primordial. Tot coneixement científic es basa en la observació i en l'anàlisi d'allò que estem observant. Per tant, haurem d'inculcar aquest esperit observador als nostres alumnes de cara a un adequat aprenentatge de les ciències.
Per a començar podem observar l'entorn i com es modifica al llarg del temps i això ho podem fer al pati del col·legi. És interessant que els xiquets coneguen que li passa a l'arbre o a les flors del seu voltant a mesura que passem d'una estació a un altra o que vegen si varien els insectes.

Si necessiteu informació relacionada amb arbres o plantes podeu consultar el herbaris virtulas:


Una vegada que ja hem observat amb els ulls podem introduir elements més interessants per als xiquets com la lupa, la lupa binocular o el microscopi òptic.
Més informació sobre instruments òptics:

instruments òptics
lupa bionocular
microscopis
microscopi òptic

Alguns exemples de treball a l'aula amb aquestos elements poden ser l'observació de la pell de la ceba, de la tomaca, escames de peix, algues, sorra (on trobareu molt més que pedres) etc...
Ho podeu veure a:

epidermis ceba
microalgues y protozoos




Més detallat i amb fotografies de diferents orgànuls citoplasmàtics de les cel·lules vegetals, com ara els cloroplastos:


Observareu que en algunes experiències d'observació de la ceba s'utilitzen colorants per a aconseguir un major contrast (ja que l'epidermis de la ceba és quasi transparent) i poder apreciar millor els nuclis de les cèl·lules. Una alternativa a aquests colorants químics (molt més cars i difícils d'aconseguir, ja que ens el té que subministrar un laboratori) és la tinta xinesa. En lloc d'emprar eixos colorants proveu amb la tinta xinesa. Els resultats són sorprenents.

4 comentarios:

Carmen dijo...

És molt interessant el teu blog. El meu fill està estudiant secundària i la setmana passada vam trobar un blog de ciències molt xulo, et poso l'adreça perquè em donis la teva opinió, gràcies

http://azorero.blogspot.com/

Isa dijo...

Hola Rosa! Trobe molt interesant l'experiència de l'observació de la ceba. Creus que es podria fer amb infantil?
M'agrada molt l'estètica del teu blog, gràcies.

Rosa dijo...

Hola Isa, gràcies pel teu comentari, m'agrada que t'agrade el blog.
Pel que fa a l'observació de l'epidermis de la ceba, està pensada per a xiquets més majors, ja que es tracta de que puguen observar la forma de les cel·lules i els diferents orgànuls i això no s'estudia fins a primària. A més, l'utilització de la lupa binocular pot donar problemes amb els més xicotets, ja que de primeres costa una mica adaptar l'ull als oculars e implica una manipulació per tal de localitzar i enfocar la imatge. Per al treball en infantil jo començaria per l'observació de l'entorn amb els ulls i, per a coses més xicotetes, com formigues, granets de sorra, caragols... (sempre dins dels seus centres d'interés) utilitzaria la lupa simple.
Moltes gràcies

Rosa dijo...

Hola Carmen, gràcies pel teu comentari i per l'adreça de la web de ciències. Em pareix molt interessant i té uns videos molt il·lustratius que poden ajudar als alumnes a entendre alguns dels fenòmens més quotidians com ara l'existència de la pressió atmosfèrica i altres més específics com el principi de Le Chatelier. No m'haurien vingut mal uns quants d'aquestos vídeos quan estudiava la carrera, però en aquells temps les TIC's encara estaven començant. Sort que ara sí que les tenim, doncs aprofitem-les!
Un salut